Kymmenen päivän juoksutauko

Kantapääkivun takia 10 päivää juoksematta. Tilalle: 7 x puntti, 4 x nyrkkeily, 6,5 kilsaa uintia ja kuntojumppaa ulkona. Burana-kuuri ei tuntunut vaikuttavan mitään. Myöskin venyttely + kylmähoidot tuntuivat tehottomilta. Tänään aloitin juoksun uudestaan; varovainen kaksi kilsaa meni ilman kipuja.

Tylsiä aamu-uinteja

Melkein kaikkeen urheiluun kuuluu myös tylsyyden sietäminen; samoja treenejä, samoja reittejä, samoja tekniikoita, … Muistan kuinka karatessakin treeneissä mietti usein, että taas tätä samaa. Oli kyse sitten taitolajista tai lajista, jossa kestävyys- tai voimaominaisuuksia täytyy kehittää vuodesta toiseen, perustuu kehittyminen toistoihin. Same o – same o. Sitä pitää vaan kestää ja koittaa keksiä toimiva motivaatio tylsiin hetkiin.

Ulkojumppaa koiralenkillä

Maksimivoiman kehittämisen sijaan tavoitteena on yrittää totuttaa kroppa (tai siis oikeammin jalat) kestämään säännöllistä harjoittelua, jossa on kolme kympin lenkkiä viikossa + lihaskunto- ja kamppailutreenit. Eikä se ole mitenkään helppoa. Takareidet tahtoo jumittaa, koska niitä rassaa kevyetkin maastavedot, nyrkkeily ja juokseminen. Jalat on koko ajan vähän tukossa.

Kuntokuuria 150 päivää: tulokset

Uutena vuotena painoni oli 100 kiloa. Nyt 86,9. Takana > 500 km hiihtoo, > 200 km juoksua, yli 1,5 miljoonaa käveltyä askelta ja > 50 punttikaratenyrkkeilyjumppaa. Kakkostyypin diabeteksen esiaste parani, kolesterolit tiptop ja kuorsaus loppui.

Kaksi lenkkiä, joita en unohda

Sitten tapahtuin jotain aivan uskomatonta; sade loppui ja kirkas aurinko tuli pilvien takaa näkyviin matalalla suoran päässä. Se paistoi sumuisessa ilmassa niin kirkkaana tien päässä, että piti siristellä silmiä nähdäkseen jotain. Korkea sateesta märkä metsikkö aiheutti oudon valokokemuksen, jossa näytti kuin juoksisin kultaiseen valoa hehkuvaan tunneliin. Näky oli aivan käsittämättömän upea.

Eroon vatsavaivoista

Vatsakivut katosivat – mikä ne aiheutti? Sen kun tietäisi. Mitään satavarmaa syytä sille miksi vatsavaivat loppuivat en tiedä. Arvelen kuitenkin, että yksittäisistä syistä suurin oli se, että pidin liian pitkiä ateriavälejä. Eli aamupäivän paasto ei minulle oikein sopinut.

Karkkiansa

Minulla oli joskus tapana kauppareissulla popsia yksi Geisha suklaapatukka. Kotiin kävellessä se sujahti kurkusta parissa minuutissa, jonka aikana kävelin ehkä muutamia satoja metrejä. Kuitatakseni tuon herkkutuokion minun olisi pitänyt kävellä 41 minuuttia (noin 6832 askelta). Jäiks!!! Kuinka paljon herkuista oikein kertyykään ylimääräistä energiaa. Tein asiasta taulukon; jäätelö, salmiakki, sipsit, …

Juustoleivästä proteiinia

Lihaproteiinien välttely johdatti minut tofun jälkeen juustohyllyllä juustoleivän kohdalle. Pikainen ravintosisällön vilkaisu kertoi siinä olevan ihan kelpo proteiinipitoisuus 18 g/100 g. Siinä on enemmän kaloreita kuin monissa muissa proteiinin lähteissä (280 kcal/100 g), mutta se soveltuu hyvin esimerkiksi urheilun jälkeiseen ateriaan. Toki se lakkahillo kannattaa jättää hyllyyn =)

Mikropäätökset ratkaisee pelin

Dale Carnegien kirjassa Kuinka vapaudut turhista huolista on tarina lääketieteen alalla huikean uran tehneestä sir William Oslerista. Hän puhui Amerikassa tuleville lääketieteen lupauksille omasta menestyksestään kertoen sen johtuvan yksinomaan siitä, että hän oli tehnyt joka päivä parhaansa. Hän kertoi pysyvänsä ”päivänpitävissä” osastoissa laskien joka päivä kaksi sulkuporttia; toisen eilisten päivien ja toisen tulevien päivien eteen. Vain juuri nyt käsillä oleviin asioihin voi vaikuttaa.

Voimaa vai kilometrejä?

Vaikka kuntoilisi aivan omaksi ilokseen kannattaa harjoittelulle asettaa tavoitteita. Haluan juosta keskeytyksettä kymmenen kilometriä, kolme kilometriä Cooperin testistä, suorittaa omalla painolla 20 jalkakyykkyä tai penkkipunnerrusta tms. Tavoitteita voi olla useitakin yhtä aikaa. Silloin on tärkeää, etteivät ne ole ristiriidassa keskenään. Laihdutus ja lihasmassan kasvatus ei onnistu yhtä aikaa. Tai maksivoiman parantaminen ja marathon-harjoittelu. Erilaisia tavoitteita kannattaa porrastaa ja jaksottaa, jotta ne eivät haittaa tai jopa estä toisiaan onnistumasta.

Muuta ajatteluasi ja laihdu

Kaikki tietävät miten laihtua; syö vähemmän ja liiku enemmän. Miksi sitten ylipainoisten osuus suomalaisista kasvaa jatkuvasti? Miksi kakkostyypin diabetes on kansansairautemme? Mikä siinä laihtumisessa ja painonhallinnassa on niin vaikeaa? Ei mikään, kunhan hyväksyy sen, että laihtumista estävät syyt ovat ajattelutavassa – ei kropassa. Me suhtaudumme yleisesti ruokaan ja syömiseen täysin väärin. Monet tuntuvat elävän syödäkseen – ei syövän eläkseen.

Pidä kiinni päätöksistäsi

Ihmiset kyllä tietävät kuinka tehdä järkeviä ja viisaita päätöksiä. He myös tietävät miten voi elää terveellisesti. Kaikki tietävät, mutta harva tekee. Miksi? No siksi, että päätöksissä pysyminen vaatii itsekuria ja suunnitelmallisuutta. Ja mikä tärkeintä; pitää asettaa vain sellaisia tavoitteita, jotka on realistista saavuttaa ja ryhtyä niihin oikealla hetkellä.

Täysjyväriisinuudeli ja tofupalat

Päivän kokkailu: Marinoituja tofupaloja ja täysjyväriisinuudelia paistinpannulla. Lisukkeena salaatti ja mausteena sokeritonta ketsuppia. Tää annos on oikeastaan ihan meikäläisen päivittäismättöä. Valmistukseen menee aikaa noin kymmenen minuuttia. Annoksen hinta noin 2 € | energiaa: 400 kcal | proteiinia: 18 g.

Juoksuharjoittelun aloittaminen

Juoksuharjoittelun aloittamisessa kyse ei ole kuitenkaan pelkästä sydämen, keuhkojen ja lihasten kyvystä juosta, vaan myös jalkojen ja lonkan kyvystä kestää juoksemisen aiheuttamien ”iskujen” rasitus. Mahdollinen ylipaino ei tietenkään helpota asiaa. Juoksukuntoon pääsee vain juoksemalla.

100 päivän terveyskuuri – tulokset

Sadan päivän terveyskuuri tulokset: Hyvästi kakkostyypin diabeteksen esiaste; paastoverensokeri tippui lähes 19 %. Hyvästi kolesterolilääkkeet; huono LDL kolesteroli tippui 35 %. Paino miinus kymmenen kiloa. Reseptinä hiihtoa yli 500 km, juoksua yli 50 km, karatea, venyttelyä ja jumppaa sekä ruokavalion siistiminen. Kyllä kannatti.

Hedelmäpaastoa ja juoksua

Vuoden alussa painoa oli 99. Huhtikuun puolessa välissä kymmenen kiloa vähemmän. Reseptinä ruokaremontti, hiihto-, juoksu- ja karatetreenit. Terveyskuurin osina tippui myös nikotiini, alkoholi ja kofeiini. Ruokavalio on ollut reippaasti kasvispainotteista.

Revitty tofu – paahtopalat

Päivän kokkailu: Kasviksia ja revittyä tofua paistinpannulla. Osu ja uppos tämäkin annos. Valmistukseen menee aikaa hippasen alle kymmenen minuuttia. Annoksen hinta: 3,83 € | energiaa: 330 kcal | proteiinia: 31,5 g.
Jalo Tofu: Revitty tofu – Valkosipuli & savupaprika 250 g (luomu)
Tuote löytyy ainakin Prismasta hintaan 3,95 €.

Marinoidut tofupalat: Tofu á la Minute

Päivän kokkailu: Kasviksia ja tofua paistinpannulla. Jäätävän hyvä setti. Valmistukseen menee aikaa hippasen yli kymmenen minuuttia. Annoksen hinta: 2,65 € | energiaa: < 300 kcal | proteiinia: 20 g. SoFine: Tofu á la Minute - Asian Spiced 180 g Tuote löytyy ainakin Prismasta hintaan 1,69 €.

Salaattia, uramawaa ja hölökkää

Juoksun kanssa sinnitellään vieläkin mummo-ohjelmalla. Välipäivien pitäminen kahdessa lenkin jälkeen tuottaa kyllä vaikeuksia. Koko ajan tekisi mieli lenkille. Onneksi kroppaa voi kurittaa kotihojoilulla. Uramawaa – Rane on kingi!!!
Ruokavaliokokeilut jatkuu. Tiedän kyllä, että pitäisi pysyä jossakin systeemissä ainakin viikkoja, mutta eihän semmonen multa nyt onnistu.

Adios kohfefe

Varovainen juoksukauden aloitus muutti väliaikaisesti treenaamisen rasittavuuden murto-osaan verrattuna hiihtoon. Pitääkseni huolta siitä, että kevyt juoksun aloitus ei nosta painoa, vedin ruokavalion melko askeettiseen moodiin.