HOGASEN BLOGI
Ruokavalio Juoksu Voimaharjoittelu Kamppailu Elämänhallinta Topi beagle Hogasen sekalaiset

Vastuskuminauha on monipuolinen kuntoiluväline

Päätin kokeilla kuntoutusta vastuskuminauhalla pitkään kipuilleeseen oikeaan olkapäähäni. Seitsemän euron sijoitus oli ehkä paras liikuntaan liittyvä ostokseni. Vastuskuminauha on monipuolinen treeniväline, jonka avulla voi keksiä loputtomasti uusia treenitapoja. Vastuskuminauha soveltuu vammojen ehkäisyyn ja hoitoon ja lämmittelyyn loistavasti. Sillä voi myös voimistaa lihaksia (en nyt ole puntteja pois myymässä kuitenkaan). Vastuskuminauhaa voi hyödyntää venyttelyssä ja sen avulla on helppo keksiä lajinomaisia harjoituksia esim. kamppailulajeihin.

Juoksijan nilkkajumppaa kuminauhalla

Nilkan voima on juoksijalle tärkeää ja ennaltaehkäisee vammoja. Vastuskuminauhalla voi tehdä nilkan ojennus- ja koukistusharjoituksia kätevästi vaikka telkkarin ääressä. Harjoitukset voi tehdä ennen lenkkiä tai aivan erillisenä omana harjoituksenaan. Kuvassa nilkan ojennusharjoitus. Sen vastaliikkeessä kumppari vaan toisin päin vastustamaan nilkan koukistusta.

Nilkan vahvistamista vastuskuminauhalla

Olkapään kuntouttaminen ja vahvistaminen

Vastuskuminauhan nerokkuus on siinä, että sen avulla saa lihakselle voimakkaan (säädettävän) vastuksen ilman alaspäin vetävää painoa. Tämä ominaisuus korostuu olkapäätä harjoitellessa. Vastuskuminauha mahdollistaa hyvin sivusuuntaisia voimistavia liikkeitä ilman, että lihaksen täytyy kannatella esimerkiksi kymmenen kilon käsipunttia.

Maajoukkuetelinevoimistelija ja renkaiden 9-kertainen Suomen mestari sekä urheiluhieroja Markku Vahtila on käsitellyt olkapään kuntoutusta ja vastuskuminauhojen hyödyntämistä niin monipuolisesti ja ammattitaidolla sivuillaan, että pistän tähän vaan linkit, joista saat tietoa aiheesta ja voit katsella opasvideoita:
Älä anna olkapään olla heikoin lenkkisi (Markku Vahtila) »
Olkapäämobility pro tips – erikoisvinkkejä olkapään venyttelyyn (Markku Vahtila) »

Gymstick vastuskuminauhan mukana tulee jumppaohjeita

Lihaskuntoharjoittelu vastuskuminauhalla

Vastuskuminauhalla voi harjoitella ihan kaikkia lihaksia. Se ei kuitenkaan sovellu lihasmassan hankintaan siinä määrin kuin painoharjoittelu, mutta hyödyllistä se on. Vastuskuminauhan etuna on se, että harjoittelu on turvallista kun painoa ei kehoon kohdistu. Se soveltuu myös erinomaisesti lämmittelyyn. Vastuskuminauhalla voi myös harjoitella lihaksia, joita on melko hankala harjoittaa painoilla, kuten niskalihakset tai lantion lähentäjä- ja loitonnusliike tms. Gymstickin pakkauksessa (Prisma 7 €) tulee mukana täydellinen ohje perusjumppaliikkeille.

Vastuskuminauhan harjoitteluun löytyy hyvät ohjeet ja opasvideot Gymstickin sivuilta:
Treeniopas tehokkaaseen harjoitteluun vastuskuminauhoilla »

Kumppari sopii myös varjonyrkkeilyyn hyvin

Vastuskuminauha kamppailuharjoittelun tukena

Vastuskuminauha soveltuu hyvin tukemaan esimerkiksi karaten tai nyrkkeilyn harjoittelua lajinomaisin harjoittein. Eikä pelkästään venyttelyyn, vaan myös esimerkiksi lyönti- ja potkuharjoitteluun. Painijat ja judokathan ovat hyödyntäneet erilaisia kumivastuksia heittoharjoittelun voimantuottoon iät ja ajat. Pyöräytä kumppari hartioiden takaa kun teet varjonyrkkeilyä ja saat kokonaan uuden ulottuvuuden lyöntiharjoitteluun. Monethan harjoittelevat lyöntejä pienillä käsipainoilla, mutta niissä paino kohdistuu alaspäin, eikä lajinomaisesti lyönnin suuntaan. Kumppari on parempi.
Samalla idealla voit vahvistaa myös potkuja joko pystystä tai vaikka kyljellään matolla harjoitellen.

Kumpparista saat hyvän treenikaverin alle kympillä – suosittelen

~ Hogane ~

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *