HOGASEN BLOGI
Ruokavalio Juoksu Voimaharjoittelu Kamppailu Elämänhallinta Topi beagle Hogasen sekalaiset

Ulkojumppaa koiralenkillä

Juoksuharjoittelun lisäksi viikkooni kuuluu neljä lihaskuntoharjoitusta. Kyseessä ei ole vielä varsinainen punttitreeni, vaan harjoittelua kehonpainolla, kahvakuulilla ja kevyitä perusliikkeitä vapailla painoilla. Maksimivoiman kehittämisen sijaan tavoitteena on yrittää totuttaa kroppa (tai siis oikeammin jalat) kestämään säännöllistä harjoittelua, jossa on kolme kympin lenkkiä viikossa + lihaskunto- ja kamppailutreenit. Eikä se ole mitenkään helppoa. Takareidet tahtoo jumittaa, koska niitä rassaa kevyetkin maastavedot, nyrkkeily ja juokseminen. Jalat on koko ajan vähän tukossa. Penikkataudin oireilta olen välttynyt, mutta nyt alkaa olemaan ongelmia kantapäissä ja jalkaholvit kipuilee. Kyseessä on taas kerran plantaarifaskiitti eli jalkapohjan jännekalvon tulehdus, joka lopetti juoksukauteni syksyllä.

Edessä voi olla pakollinen juoksutauko

Kantapääkivun takia aloitan tulehduskipulääkityksen ja vaihdan hetkeksi juoksemisen uintiin. Toivon lääkityksen auttavan myös toiseen vaivaan eli jo viikkoja särkeneeseen oikeaan olkapäähän. Olkapää on sen verran kipeä, että haittaa pahasti mm. leuanvetoja, koska pelkkä roikkuminenkin sattuu todella pahasti.

Takaisin leuanvetokuntoon

Topin kanssa reippaillessa olen ottanut tavaksi pysähtyä jumppapaikalle kuntouttamaan jo aika romuna olevaa kroppaani. Leuanvetoja haittaa tosiaan kipeä olkapää, mutta oikean käden alhaalta toisesta kiinnityksestä irronnut hauis ei myöskään helpota asiaa. Siksi olen keksinyt muutamia lämmittely- ja kuntoutusharjoituksia, jotka auttavat leuanvetoharjoittelua.

Olkapään ja hauberin kuntoutusta
Lämmittele hyvin ennen leuanvetoja

Jos haluat aloittaa leuanvedot ja alku tuntuu hankalalta koita keksiä erilaisia ”puolikkaita” liikkeitä, jossa pidät vielä jalkoja maassa. Näin voit säädellä rasitusta. Em. kuvien liikkeet ovat myös hyviä lämmittelyliikkeitä ennen varsinaisia leuanvetoja. Jos et saa yhtään leukaa vedettyä niin tee ”jarrutusleukoja” eli kiipeä liikkeen yläasentoon ja jarruta hauis- ja selkälihaksilla kovaa kun laskeudut ala-asentoon. Muista myös antaa lihaksille palautumisaikaa. Leukoja ei kannata vetää ihan joka päivä.

Topi viihtyy enemmän varjossa valvomassa mun treenejä =)

Nyt on sitten taas kerran edessä pakollinen juoksun vähentäminen, vaikka koitin kaikin keinon vammoja vältellä. On vissiin uskottava, että kolme kympin lenkkiä viikossa voi olla liikaa tällä hetkellä. En ala asiasta kuitenkaan pillittämään vaan toivon lääkekuurin hoitavan tulehduksen myös olkapäästä ja kohta taas mennään lujaa. Sitä odotellessa pulahdan uima-altaaseen.

Nautitaan kesätreeneistä, mutta muistetaan palautella paikkoja aina välillä =)

~ Hogane ~

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *