HOGASEN BLOGI
Ruokavalio Juoksu Voimaharjoittelu Kamppailu Elämänhallinta Topi beagle Hogasen sekalaiset

Tylsiä aamu-uinteja

Tänään pulahdin aamu-uinnille tihkusateessa. Altaassa oli hyvin tilaa. Plantaarifaskiitin (kantapääkivun) hoitokuuria on nyt takana neljä päivää. Aiheesta myös täällä ». Tavoitteena on olla ainakin viikko juoksematta ja popsia tulehduskipulääkekuuri. Neljään päivään olen juoksun sijasta mahduttanut kolme punttia ja neljä uintitreeniä. Luulen, että kantapääkipu ei edes suoranaisesti tullut juoksusta vaan punttitreenin koventamisesta. Ilmeisesti maastavedot yhdessä kympin lenkkien kanssa oli liikaa.
Ei uinti mulle mitään pakkopullaa ole muutenkaan. Olen uinut paljonkin vuosien saatossa ja harrastanut ihan kilpalajinakin räpyläuintia sukellusseura H2O:ssa aikoinaan. Joskus tuli treenattua yksi kesä triathloniakin. Silloin tuli treenattua vaparin uintitekniikka siten, että hengitän vuorottain molemmilta puolin, mikä auttaa avovedessä uintisuunnan säilyttämisessä.

Hyvin oli tilaa ammeessa

Urheilijan on opittava sietämään tylsyyttä

Kantapäiden lisäksi on hippasen kipeänä myös oikea olkapää. Siksi olen ainakin aloitellut huitasemalla vain kilsan aamu-uinteja, joista puolet vaparia ja toinen puoli rinulia. Uinnissa on ainakin yksi yhtäläisyys radalla juoksemiseen (olen tänä kesänä juossut 200 kilsaa radalla säästelläkseni jalkojani iskutukselta), se on usein harjoituksen keskivaiheilla hippasen tylsää. Uinnissa musiikkikaan ei auta. Melkein kaikkeen urheiluun kuuluu myös tylsyyden sietäminen; samoja treenejä, samoja reittejä, samoja tekniikoita, … Muistan kuinka karatessakin treeneissä mietti usein, että taas tätä samaa. Oli kyse sitten taitolajista tai lajista, jossa kestävyys- tai voimaominaisuuksia täytyy kehittää vuodesta toiseen, perustuu kehittyminen toistoihin. Same o – same o. Sitä pitää vaan kestää ja koittaa keksiä toimiva motivaatio tylsiin hetkiin. Uidessa yritän miettiä tekniikkaa. Koitan vaparissa vähän erilaisia rytmejä vetoihin ja hengitykseen tai vaihtelen potkutiheyttä. Mieluiten kuuntelisin kyllä musaa uidessakin =)

Treenikirjanpidosta motivaatiota

Mä olen aina ollut kova kirjaamaan treenejä ylös. Treenimäärien kehittymistä on kiva seurailla erilaisista taulukoista. Tälläkin hetkellä mulla on vaikka kuinka monta exceliä, joissa seuraan eri juttuja. On punttitreeni-, juoksu, uinti- ja jumppataulukko. En esimerkiksi laske punnerruksia, kyykkyjä, vatsarutistuksia, leuanvetoja tai dippejä punttitreeniksi, vaan ne ovat ”jumppaliikkeitä”, joita sijoittelen sinne tänne esim. kävelylenkkien tai kamppailutreenien yhteyteen. Tiedän kuitenkin koko ajan kun uusi tuhatluku puhkeaa punnerruksissa tai montako kyykkyä olen tällä viikolla tehnyt =)
Musta on hauskaa merkkailla tekemisiäni ylös treenien jälkeen ja hörppiä palkkaria. Näistä treenien ylöskirjaamisista on myös silloin hyötyä kun onnistuu hankkimaan itselleen jonkun rasitusvamman. On paljon helpompi löytää virhe omasta harjoittelusta kun niitä voi jälkikäteen tarkasti analysoida. Sama pätee jos huomaa yllättäen kehittyneensä hyvin. Resepti löytyy excelistä =D

Koitetaan pysyä terveinä ja nauttia kesätreeneistä

~ Hogane ~

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *