HOGASEN BLOGI
Ruokavalio Juoksu Voimaharjoittelu Kamppailu Elämänhallinta Topi beagle Hogasen sekalaiset

Treeniä olkkarissa

Ostin ensimmäiset omat puntit 13 vuotiaana. Weiderin legendaariset siniset vinyylit ja penkin. Sijoitin ne omaan huoneeseen keskelle lattiaa. Vähän myöhemmin valtasin faijan autotallin, jonne pistin muovimatot, säkin, venyttelylaitteen, kyykkytelineen, penkin ja tietysti puntit. Autoa sinne ei kaivattu =)
Vuosien saatossa puntteja ja kuntolaitteita on tullut ja mennyt. Elämässäni oli myös jakso, jossa sisustuspäätöksistä ei kysytty minulta; ei puntteja olkkariin?!?!? Mulle kävis myös asunto jossa olis pelkästään sänky ja puntit =D
Nykyisin käytössä kyykkyteline, penkki, jalkalaite, scotti, talja, toistasataa kiloa limppuja ja sekalaisia oheistarvikkeita. Jos mulle tarjottais vaikka 50 tuhannen sekki sisustusliikkeeseen, mutta olis pakko luopua punteista niin pitäisin puntit =)

Monellahan on mahdollisuus käyttää treenitilana autotallia tai jotain muuta tilaa kuin makkaria tai olohuonetta. Tiedän, että kaikki eivät välttämättä arvosta kuntoilurojuja olkkarissa. Tämän bloggauksen aihe ei tällä kertaa kuitenkaan käsittele sopivan elinkumppanin valitsemiskriteereitä, joten tyydyn vain toteamaan, että kantsii ekoilla treffeillä heti selvittää nää isot asiat =D

Jokainen olohuone tarvii taljan ja kyykkytelineen =)

Mikä kotitreenaamisessa on parasta?

Kotitreenaamisen hyvien puolien lista on loputon. Ihan ensimmäisenä ja tärkeimpänä on treenien saatavuus. Esimerkiksi mulla on matkaa työpisteeltä ylätaljalle tai kyykkytelineelle metri. Laitteet on aina käytettävissä, eikä jonoa ole. Jos treenaisin punttia 200 kertaa vuodessa salilla ja matkoihin menisi edestakaisin vaikka 40 minuuttia. Kuluttaisin vuodessa treenimatkoihin aikaa yli 130 tuntia. Aika paljon. Kun treenivälineet on kotona voit myös itse valita musiikin tai katsoa vaikka Kalevan kisoja sarjojen välissä. Kuinkahan monta treenistä vuodessa tulisi skipattua kun ei huvittaisi lähteä raapimaan autoa lumen alta tms.
Toinen hyvä puoli kotona harjoittelussa on se, että kukaan ei ole näkemässä puuhiasi. Voit rauhassa keksiä mitä moninaisempia omia harjoituksia ja treenata juuri niin pienillä tai suurilla painoilla kuin haluat. Kotona treenatessa voit vapaasti vastailla puhelimeen ja jos perheessä on vaikka pieniä lapsia niin olet saatavilla. Treenin voi myös helposti keskeyttää tarvittaessa ja jatkaa taas kun kerkiää.

Painoliivi => kympin limppu reppuun =D

Ihan arvauksena heitän, että itseltäni jäisi ainakin kolmasosa punttitreeneistä tekemättä jos joutuisin lähtemään salille. Yksin treenaamisessa on sekin hyvä puoli, että aika menee tehokkaasti treenaamiseen eikä kavereiden kanssa höpisemiseen. Kun välineet ovat kotona niin puntin voi aloittaa puolelta jos leffa alkaa ysiltä. Ihan parasta.

Mitä välineitä kotona kannattaa olla?

Ihan aluksi; lihaskunnon ylläpitämiseen ei tarvitse mitään välineitä. Ihan kyykyt, punnerrukset ja muut jumppaliikkeet riittää jo aika pitkälle. Vastuskuminauhoilla voi lisätä koko joukon liikkeitä ja vielä ollaan alle kympin budjetissa (aiheesta enemmän täällä »).
Jos vielä hankkii käsipainot tai sopivat kahvakuulat voi jo harjoitella tosi monipuolisesti. Perus punttipenkki painoineen ei paljoa maksa (ovat käytännössä ikuiset), mutta vievät tietysti vähän tilaa. Kyse on sitten siitä mitä arvostaa. Pitääkö olla senkki vai penkki =D

Himassakin voi treenata kovaa ja tavoitteellisesti

Entäs ne huonot puolet?

Kyllä huonojakin puolia on. Jos havittelee ihan maksimaalista lihasmassan kasvattamista niin kyllä siinä jalkaprässejä ja vähän kovemman kaliiberin vehkeitä sitten tarvitaan. Salilla on myös usein painonnostoalusta, jossa voi harjoitella turvallisesti vaativampia liikkeitä. Painot on hyvä voida tiputtaa ilman, että alakerran frouwan muumimukit halkeilee =)
Salilla aika ei mene käsipainojen säätelyyn, vaan voi nykäistä telineestä hanttelit aina kymmeniin kiloihin asti. Salilla saa myös helposti neuvoja kokeneemmilta treenaajilta ja aina löytyy spottaaja turvaamaan kovempia nostoja.

Nyt koronavuosi kuitenkin taas kerran osoitti sen mitä hyötyä omista treenilaitteista on. Eipä paljon pandemia omia harjoitteluitani heilutellut. Itse tykkään treenata kotona, mutta salillakin on puolensa. Tärkeintä on se, että jokainen löytää sen oman lajin ja paikan missä huhkia =)

~ Hogane ~

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *