HOGASEN BLOGI
Ruokavalio Juoksu Voimaharjoittelu Kamppailu Elämänhallinta Topi beagle Hogasen sekalaiset

Takaisin mondolle

Kipeytyneiden kantapäideni vuoksi juoksutreeni ei oikein kulje. Säännölliset kympin lenkit johtivat kipujen pahenemiseen. Päästäkseni vaivasta pidin ensin kymmenen päivän tauon juoksemisesta ja popsin Burana-kuurin. Kuurin ajaksi vaihdoin juoksun uintiin. Aiheesta enemmän täällä » Samalla hoidin jalkoja kylmällä, venyttelin ja käytin hierontapalloa. Näillä toimilla ei kuitenkaan juurikaan ollut vaikutusta kipuihin.
Uuden täydellisen juoksutauon välttääkseni tiputin lenkkien pituuden kuuteen kilometriin ja koitin eri alustoiden vaikutusta kantapääkipuihin. Aluksi siirsin harjoittelun nurmikolle (aiheesta enemmän täällä »). Kipu kantapäissä helpottui nurmikkojuoksusta ja loisti poissaolollaan kun juoksin paljain jaloin. Se ei tietenkään voi olla pysyvä ratkaisu kantapääkipuun, joka vaikuttaisi olevan tyypillinen plantaarifaskiitti » eli kantaluuhun kiinnittyvän jalkapohjan jännekalvon rappeuma. Plantaarifaskiitin hoidosta yms. kattavasti täällä »

Hierontapallolla rullailu auttaa kantapääkipuun

Uusilla pohjallisilla takaisin mondolle

Juoksutossuna minulla on käytössä Mizuno Wave Sky 04. Olen tossuihin erittäin tyytyväinen. Jalkavaivani johtuvat suurimmalta osin siitä, että olen aika painavassa kunnossa ja urheiluhistoriani on tarjonnut nilkoille ja jalkapöydille aika kovaa kyytiä. Eilen juoksin nurmikolla kutosen, josta yli puolet paljain jaloin ilman suurempia ongelmia. Nurmikkojuoksu tossuilla on vähän tylsää, eikä rullaa ollenkaan. Siksi päätin tänään kokeilla paluuta mondolle lisäämällä iskunvaimennusta tossuun. Otin alkuperäisin pohjallisen pois ja pistin tilalle Ortho Movementin Sport Insole pohjalliset. OM:llä on myös Running Insole pohjalliset, mutta nuo sportit minulta löytyi kaapista.

Mizuno Wave Sky 04 ja OM lisäpohjalliset

Yleensä pidän lenkin jälkeen kaksi juoksuvapaata päivää. Lenkin jälkeisenä aamuna kantapäät saattavat aristella ihan koiraa ulkoiluttaessa, vaikka tsuppailen nämä koiralenkitkin lenkkareissa. En malttanut odottaa testilenkkiä paria päivää vaan kurvasin lenkille heti aamusta. Yleensä alun asfalttipätkällä (matka mondoradalle) tuntuu kantapäissä kuumottavaa tunnetta. Ei mitään kovaa kipua, mutta jonkinlaista puutumisen tunnetta tai vastaavaa. Nyt sitä ei juurikaan tuntunut. Tossu tuntui joustavan selvästi paremmin. Päätin jättää nurmikon rauhaan ja vetää lenkin radalla. Muutaman ensimmäisen mondokierroksen aikana kantapäissä oli pientä tunnottelua, mutta sitten se katosi. Oli mahtavaa juosta pitkän tauon jälkeen alustalla, jossa tossu toimi ja askel rullasi. Juoksuvauhtikin nopeutui kuin itsestään. Otin kuitenkin maltilla ja lopetin testilenkin kutosen kohdalla.

Miten tästä jatketaan?

Huominen päivä näyttää mitä kokeilusta seuraa. Jos kantapäät eivät kipeydy lisää, oli testi onnistunut. Aion jatkossa koittaa juoksua joka toinen päivä. Pidän lenkit edelleen kuudessa kilsassa, mutta juoksen vuorottain nurmikolla ja mondolla. Nurmikkojuoksupäivinä vedän puolet lenkeistä paljain jaloin. Toivottavasti tällä ohjelmalla pääsisi taas säännölliseen juoksemiseen kiinni.

Koitetaan napsia kilsoja vammoja vältellen. Mutta jos niitä tulee niin kyllä niistä aina jotenkin yli päästään =)

~ Hogane ~

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *