HOGASEN BLOGI
Ruokavalio Juoksu Voimaharjoittelu Kamppailu Elämänhallinta Topi beagle Hogasen sekalaiset

Nurmikkojuoksu – pehmeetä touhua

Juoksusta tulleiden kantapääkipujen takia (Lue lisää täältä ») päätin kokeilla nurmikkojuoksua; tossuilla ja ilman. Kysyin asiasta mielipidettä Facebookin ”Juoksu” – ryhmästä ja todella monet suosittelivat juoksua nurmikolla ja myös paljain jaloin. Eipä siis muuta kuin Jussin pyhinä homma testiin. Juoksin kolme lenkkiä valtaosin nurmikolla ja paljain jaloinkin kilsoja tuli viisi.

Paljasjalkajuoksua kokeilemassa

Alustan vaikutus juoksuun

Ensimmäisellä testilenkillä juoksin kaksi kilometriä nurmikentällä lenkkarit jalassa. Ensimmäinen havainto oli, että tossujen tuoma rullaus- ja kimmoisuusapu loppui kuin seinään. Tossut eivät pehmeällä alustalla toimi niin kuin ne on suunniteltu. Lähinnä se suojaavat vain jalkapohjaa ja that’s it. Juoksuvauhtini myös putosi ihan automaattisesti. Tossujen toiminnan huomaa selvästi kun hyppää nurmikolta juoksemaan vieressä kiertävälle mondolle; tossu alkaa rullaamaan ja ”työntämään” askelta välittömästi. Jos juoksen vaikka kympin mondolla, niin loppua kohti alkaa kantapäissä tuntua rasituksen tunnetta ja sellaista puutumista (tai tosi lievää kipua). Nurmikolla tätä tunnette ei ainakaan toistaiseksi ole esiintynyt.

Paljasjalkajuoksu

Facesta saamani neuvojen pohjalta päätin sitten kokeilla ilman tossuja juoksemista (aiheesta myös mm. täällä »). Noin yleensä olen huomannut, että muutan mitä tahansa harjoittelussani niin joku paikka hajoaa tai ainakin kipeytyy. Siksi päätin kokeilla maltilla paljasjalkajuoksua. Hölkkäilin ensin nurmikolla kuusi kilometriä tossuilla. Sitten nappasin Mizut pois ja vetäisin päälle kaksi kilometriä paljain jaloin. Ensimmäinen havainto oli, että märällä nurmikolla oli kiva juosta. Tuli jotenkin sellainen olo, että on osa tätä planeettaa (yleensä näin ei siis ole =D ). Juoksu oli tietysti erilaista kuin tossuilla; ei kimmoisaa pomppua ollenkaan, eikä askel mitenkään rullaa. Mutta ei myöskään mitää kipua kantapäässä. JUPII!!

Ei askel rullaa, mutta ei myöskään tunnu kipua kantapäässä

No mitä kokeilusta seurasi?

Juoksun jälkeisenä aamuna odottelin kantapäiden aristelevan, mutta mitään ei tuntunut. Nurmikolla juokseminen on pehmeetä touhua =) Pidin yhden välipäivän ja lähdin taas kokeilemaan. Nyt juoksin puolet tossuilla ja puolet paljain jaloin. Muutama kilometri ilman tossuja alkoi tuntumaan jo luontevammalta. Paljain jaloin juokseminen on kyllä ihan kuin eri laji. Normijuoksuun eroa on saman verran kuin perinteisellä ja luisteluhiihdolla; vähän samaa, mutta ihan eri. Nurmi- sekä paljasjalkajuoksu ovat nyt kuitenkin osa treenikuvioitani. Mieluummin juoksen nurmella kuin kärsin kipeistä kantapäistä. Syksyä kohti tiputan vielä ehkä vitosen painoa, mikä myös tuo helpotusta kantapäille. Seuraavalla lenkillä kokeilen myös keinonurmella juoksua, mutta palataan siihen sitten.

Jos Sinulla on tietoa tai kokemuksia paljasjalkajuoksun vaikutuksista esim. jalkaterän tms. rasituskipuihin niin kerro kommenteissa.

Treenailkaahan kovaa, mutta varovasti

~ Hogane ~

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *