HOGASEN BLOGI
Ruokavalio Juoksu Voimaharjoittelu Kamppailu Elämänhallinta Topi beagle Hogasen sekalaiset

Lista+

  • Juoksu tauolle – kuntopyörä alle
    Nyt kun pitkät lenkit ei onnistu niin pistetään juoksu sitten kokonaan tauolle. Kuntopyörän ei luulisi jalkapohjia ja kantapäitä kuormittavan, joten siltä osin jaloille on tarjolla lepoa. Kokeilen nyt aluksi polkea 40 minuuttia heti aamusta joka päivä. Se ei vielä punttia häiritse, mutta estää ainakin ihan täyden kunnon rapistumisen.
  • Harjoittelun suunnittelu
    Kun puhutaan kuntourheilusta, pystyy kokenut harrastaja aika hyvin treenaamaan ilman tarkkaa harjoitusohjelmaa. Kroppaa kuulostelleen on helppo valita päivälle sopiva harjoitus. Mutta vähänkin tavoitteellisempi harjoittelu on parempi suunnitella ainakin jollain tasolla. Samoin useamman lajin harjoittelu edellyttää onnistuakseen järkevästi suunniteltua treeniohjelmaa.
  • Treeniä olkkarissa
    Ostin ensimmäiset omat puntit 13 vuotiaana. Weiderin legendaariset siniset vinyylit ja penkin. Sijoitin ne omaan huoneeseen keskelle lattiaa. Vähän myöhemmin valtasin faijan autotallin, jonne pistin muovimatot, säkin, venyttelylaitteen, kyykkytelineen, penkin ja tietysti puntit. Autoa sinne ei kaivattu =)
  • Vastuskumiharjoitukset niskalle
    Tee niskatreenistä oma harjoitus tai liitä se jonkun punttitreenin loppuun kaksi kertaa viikossa. Niskat on syytä lämmitellä ensin hyvin. Siihen käy ihan pään kääntelyt ja taivutukset puolelta toiselle. Niskoja ei kannata ”pyörittää”. Tee vaikka 20 taivutusta eri suuntiin ja kokeile sitten vastuskumiliikkeitä.
  • Kotidojoo ja puistobudoo
    Kyokushin karaten opettajani shihan Pinero 9 dan Espanjasta kehoitti minua usein harjoittelemaan ulkona kun olin hänen luonaan treenaamassa. Sanoin, etten minä nyt voi mennä mihinkään puistoon huitomaan. Hän ei sitä oikein ymmärtänyt. Minusta se olisi ollut jotenkin noloa. Nyt aikuisena äijänä en kuitenkaan enää paljon perusta muiden mietteistä. Treenaan puistossa jos huvittaa.
  • Takaisin mondolle
    Nurmikkojuoksussa tossut ei rullaa ollenkaan. Siksi kokeilin paluuta mondolle lisäämällä iskunvaimennusta tossuun. Otin alkuperäisin pohjallisen pois ja pistin tilalle Ortho Movementin Sport Insole pohjalliset.
  • Vastuskuminauha on monipuolinen kuntoiluväline
    Vastuskuminauha on monipuolinen treeniväline, joka soveltuu mm. lihasjumppaan, vammojen ehkäisyyn ja hoitoon sekä lämmittelyyn loistavasti.
  • Pysyvästi eroon ylipainosta
    1) Tiputa ensin terveyttä vaarantava ylipaino pois 2) Muuta suhtautumisesi ruokaan 3) Löydä oikea suhde syötävälle ravinnolle ja energian kulutukselle 4) Kun olet tiputtanut merkittävästi terveyttä vaarantavan ylipainon pois – keskity liikuntaan 5) Punnitse itsesi säännöllisesti ja varo lihasharhaa
  • Nurmikkojuoksu – pehmeetä touhua
    Juoksusta tulleiden kantapääkipujen takia päätin kokeilla nurmikkojuoksua; tossuilla ja ilman. Kysyin asiasta mielipidettä Facebookin ”Juoksu” – ryhmästä ja todella monet suosittelivat juoksua nurmikolla ja myös paljain jaloin. Eipä siis muuta kuin Jussin pyhinä homma testiin.
  • Kymmenen päivän juoksutauko
    Kantapääkivun takia 10 päivää juoksematta. Tilalle: 7 x puntti, 4 x nyrkkeily, 6,5 kilsaa uintia ja kuntojumppaa ulkona. Burana-kuuri ei tuntunut vaikuttavan mitään. Myöskin venyttely + kylmähoidot tuntuivat tehottomilta. Tänään aloitin juoksun uudestaan; varovainen kaksi kilsaa meni ilman kipuja.
  • Tylsiä aamu-uinteja
    Melkein kaikkeen urheiluun kuuluu myös tylsyyden sietäminen; samoja treenejä, samoja reittejä, samoja tekniikoita, … Muistan kuinka karatessakin treeneissä mietti usein, että taas tätä samaa. Oli kyse sitten taitolajista tai lajista, jossa kestävyys- tai voimaominaisuuksia täytyy kehittää vuodesta toiseen, perustuu kehittyminen toistoihin. Same o – same o. Sitä pitää vaan kestää ja koittaa keksiä toimiva motivaatio tylsiin hetkiin.
  • Ulkojumppaa koiralenkillä
    Maksimivoiman kehittämisen sijaan tavoitteena on yrittää totuttaa kroppa (tai siis oikeammin jalat) kestämään säännöllistä harjoittelua, jossa on kolme kympin lenkkiä viikossa + lihaskunto- ja kamppailutreenit. Eikä se ole mitenkään helppoa. Takareidet tahtoo jumittaa, koska niitä rassaa kevyetkin maastavedot, nyrkkeily ja juokseminen. Jalat on koko ajan vähän tukossa.
  • Kuntokuuria 150 päivää: tulokset
    Uutena vuotena painoni oli 100 kiloa. Nyt 86,9. Takana > 500 km hiihtoo, > 200 km juoksua, yli 1,5 miljoonaa käveltyä askelta ja > 50 punttikaratenyrkkeilyjumppaa. Kakkostyypin diabeteksen esiaste parani, kolesterolit tiptop ja kuorsaus loppui.
  • Kaksi lenkkiä, joita en unohda
    Sitten tapahtuin jotain aivan uskomatonta; sade loppui ja kirkas aurinko tuli pilvien takaa näkyviin matalalla suoran päässä. Se paistoi sumuisessa ilmassa niin kirkkaana tien päässä, että piti siristellä silmiä nähdäkseen jotain. Korkea sateesta märkä metsikkö aiheutti oudon valokokemuksen, jossa näytti kuin juoksisin kultaiseen valoa hehkuvaan tunneliin. Näky oli aivan käsittämättömän upea.
  • Eroon vatsavaivoista
    Vatsakivut katosivat – mikä ne aiheutti? Sen kun tietäisi. Mitään satavarmaa syytä sille miksi vatsavaivat loppuivat en tiedä. Arvelen kuitenkin, että yksittäisistä syistä suurin oli se, että pidin liian pitkiä ateriavälejä. Eli aamupäivän paasto ei minulle oikein sopinut.
  • Karkkiansa
    Minulla oli joskus tapana kauppareissulla popsia yksi Geisha suklaapatukka. Kotiin kävellessä se sujahti kurkusta parissa minuutissa, jonka aikana kävelin ehkä muutamia satoja metrejä. Kuitatakseni tuon herkkutuokion minun olisi pitänyt kävellä 41 minuuttia (noin 6832 askelta). Jäiks!!! Kuinka paljon herkuista oikein kertyykään ylimääräistä energiaa. Tein asiasta taulukon; jäätelö, salmiakki, sipsit, …
  • Juustoleivästä proteiinia
    Lihaproteiinien välttely johdatti minut tofun jälkeen juustohyllyllä juustoleivän kohdalle. Pikainen ravintosisällön vilkaisu kertoi siinä olevan ihan kelpo proteiinipitoisuus 18 g/100 g. Siinä on enemmän kaloreita kuin monissa muissa proteiinin lähteissä (280 kcal/100 g), mutta se soveltuu hyvin esimerkiksi urheilun jälkeiseen ateriaan. Toki se lakkahillo kannattaa jättää hyllyyn =)
  • Mikropäätökset ratkaisee pelin
    Dale Carnegien kirjassa Kuinka vapaudut turhista huolista on tarina lääketieteen alalla huikean uran tehneestä sir William Oslerista. Hän puhui Amerikassa tuleville lääketieteen lupauksille omasta menestyksestään kertoen sen johtuvan yksinomaan siitä, että hän oli tehnyt joka päivä parhaansa. Hän kertoi pysyvänsä ”päivänpitävissä” osastoissa laskien joka päivä kaksi sulkuporttia; toisen eilisten päivien ja toisen tulevien päivien eteen. Vain juuri nyt käsillä oleviin asioihin voi vaikuttaa.
  • Voimaa vai kilometrejä?
    Vaikka kuntoilisi aivan omaksi ilokseen kannattaa harjoittelulle asettaa tavoitteita. Haluan juosta keskeytyksettä kymmenen kilometriä, kolme kilometriä Cooperin testistä, suorittaa omalla painolla 20 jalkakyykkyä tai penkkipunnerrusta tms. Tavoitteita voi olla useitakin yhtä aikaa. Silloin on tärkeää, etteivät ne ole ristiriidassa keskenään. Laihdutus ja lihasmassan kasvatus ei onnistu yhtä aikaa. Tai maksivoiman parantaminen ja marathon-harjoittelu. Erilaisia tavoitteita kannattaa porrastaa ja jaksottaa, jotta ne eivät haittaa tai jopa estä toisiaan onnistumasta.
  • Muuta ajatteluasi ja laihdu
    Kaikki tietävät miten laihtua; syö vähemmän ja liiku enemmän. Miksi sitten ylipainoisten osuus suomalaisista kasvaa jatkuvasti? Miksi kakkostyypin diabetes on kansansairautemme? Mikä siinä laihtumisessa ja painonhallinnassa on niin vaikeaa? Ei mikään, kunhan hyväksyy sen, että laihtumista estävät syyt ovat ajattelutavassa – ei kropassa. Me suhtaudumme yleisesti ruokaan ja syömiseen täysin väärin. Monet tuntuvat elävän syödäkseen – ei syövän eläkseen.
  • Pidä kiinni päätöksistäsi
    Ihmiset kyllä tietävät kuinka tehdä järkeviä ja viisaita päätöksiä. He myös tietävät miten voi elää terveellisesti. Kaikki tietävät, mutta harva tekee. Miksi? No siksi, että päätöksissä pysyminen vaatii itsekuria ja suunnitelmallisuutta. Ja mikä tärkeintä; pitää asettaa vain sellaisia tavoitteita, jotka on realistista saavuttaa ja ryhtyä niihin oikealla hetkellä.
  • Täysjyväriisinuudeli ja tofupalat
    Päivän kokkailu: Marinoituja tofupaloja ja täysjyväriisinuudelia paistinpannulla. Lisukkeena salaatti ja mausteena sokeritonta ketsuppia. Tää annos on oikeastaan ihan meikäläisen päivittäismättöä. Valmistukseen menee aikaa noin kymmenen minuuttia. Annoksen hinta noin 2 € | energiaa: 400 kcal | proteiinia: 18 g.
  • Juoksuharjoittelun aloittaminen
    Juoksuharjoittelun aloittamisessa kyse ei ole kuitenkaan pelkästä sydämen, keuhkojen ja lihasten kyvystä juosta, vaan myös jalkojen ja lonkan kyvystä kestää juoksemisen aiheuttamien ”iskujen” rasitus. Mahdollinen ylipaino ei tietenkään helpota asiaa. Juoksukuntoon pääsee vain juoksemalla.
  • 100 päivän terveyskuuri – tulokset
    Sadan päivän terveyskuuri tulokset: Hyvästi kakkostyypin diabeteksen esiaste; paastoverensokeri tippui lähes 19 %. Hyvästi kolesterolilääkkeet; huono LDL kolesteroli tippui 35 %. Paino miinus kymmenen kiloa. Reseptinä hiihtoa yli 500 km, juoksua yli 50 km, karatea, venyttelyä ja jumppaa sekä ruokavalion siistiminen. Kyllä kannatti.
  • Hedelmäpaastoa ja juoksua
    Vuoden alussa painoa oli 99. Huhtikuun puolessa välissä kymmenen kiloa vähemmän. Reseptinä ruokaremontti, hiihto-, juoksu- ja karatetreenit. Terveyskuurin osina tippui myös nikotiini, alkoholi ja kofeiini. Ruokavalio on ollut reippaasti kasvispainotteista.
  • Revitty tofu – paahtopalat
    Päivän kokkailu: Kasviksia ja revittyä tofua paistinpannulla. Osu ja uppos tämäkin annos. Valmistukseen menee aikaa hippasen alle kymmenen minuuttia. Annoksen hinta: 3,83 € | energiaa: 330 kcal | proteiinia: 31,5 g. Jalo Tofu: Revitty tofu – Valkosipuli & savupaprika 250 g (luomu) Tuote löytyy ainakin Prismasta hintaan 3,95 €.
  • Marinoidut tofupalat: Tofu á la Minute
    Päivän kokkailu: Kasviksia ja tofua paistinpannulla. Jäätävän hyvä setti. Valmistukseen menee aikaa hippasen yli kymmenen minuuttia. Annoksen hinta: 2,65 € | energiaa: < 300 kcal | proteiinia: 20 g. SoFine: Tofu á la Minute - Asian Spiced 180 g Tuote löytyy ainakin Prismasta hintaan 1,69 €.
  • Salaattia, uramawaa ja hölökkää
    Juoksun kanssa sinnitellään vieläkin mummo-ohjelmalla. Välipäivien pitäminen kahdessa lenkin jälkeen tuottaa kyllä vaikeuksia. Koko ajan tekisi mieli lenkille. Onneksi kroppaa voi kurittaa kotihojoilulla. Uramawaa – Rane on kingi!!! Ruokavaliokokeilut jatkuu. Tiedän kyllä, että pitäisi pysyä jossakin systeemissä ainakin viikkoja, mutta eihän semmonen multa nyt onnistu.
  • Adios kohfefe
    Varovainen juoksukauden aloitus muutti väliaikaisesti treenaamisen rasittavuuden murto-osaan verrattuna hiihtoon. Pitääkseni huolta siitä, että kevyt juoksun aloitus ei nosta painoa, vedin ruokavalion melko askeettiseen moodiin.
  • Tasasta tekemistä
    Joskus vuonna keppijakivi hapkido-opettajani mestari Park sanoi mulle, että mun pitäisi pysyä keskilinjalla. Hän piti minulle pitkän luennon tasapainon merkityksestä ihmisen elämässä. Ajattelin, että joo-joo, mutta kun ei vaan onnistu multa tasanen meno.
  • 2021 kuntostartti
    Nyt kun nikotiini on tiputettu kuvioista ja alkoholin kulutuskin lähes nollissa oli aika alkaa pistää vanhaa kroppaa taas kerran kondikseen. Lähtökohdat oli tälle vuodelle erilaiset kuin aiemmin. Otin mukaan ehkä ekan kerran elämässäni terveysvinkkelin.
  • Still kicking and aiming high
    Ihmisen elämä koostuu monesta; ihmisistä, duunista, harrastuksista, paikoista ja vaikka mistä. Näitä sitten survotaan isoon kattilaan. Lopputulemana voi olla kitkerää keittoa tai maistuvaa mansikkaleivosta. Eikä homma ole ihan aineksistakaan kiinni, vaan siitä miten koet asioita. Miten suhtaudut itseesi ja elämään. Mistä päätät välittää ja minkä päälle kuset.
  • Haukoista ennustamisen taito
    Tutustuin Iirikseksi ja Skäfäksi nimeämiini Keskuspuiston kanahaukkoihin aivan sattumalta viitisen vuotta sitten. Kävelin Topin kanssa metsäisellä kalliolla lähellä Laakson ratsastuskenttää kun Topia kohti syöksyi aikas buli petolintu.
  • Kaveri, jonka rakkautta en aina ansaitse
    Espoolaisella kasvattajalla oli kymmenisen vuotta sitten beagle-pentue, jota menimme perheen kanssa katsomaan kaverilta saadun vihjeen perässä. Pienet luppakorvaiset pennut pomppivat kömpelösti nurmikolla kaatuen välillä kuonolleen suhteettoman ison päänsä painosta.
  • Mulla on aina plääni
    Kaikki mun kaverit ovat kuulleet kymmeniä kertoja mun tokaisevan Mulla on aina plääni . Näitä pläänejä on aina useita yhtaikaa. Osa koskee terveyttä, osa duuneja tai milloin mitäkin, mutta aina niitä on. Ja läheskään aina nämä pläänini eivät toteudu. Mutta itse koen oleellisemmaksi sen, että pläänejä on. Se on kuitenkin merkki siitä, että vielä yhden mäen yli dallataan ja periksi ei olla annettu. Ihminen ilman plääniä on jo hyvää vauhtia menettämässä pelin.
  • Hogasen Korona-Bättikset
    Näitä Bättiksiä alko vaan tulemaan ja siinä sitten päätin pyöräyttää joka aamu uuden. Yhen sortin päiväkirjahan näistä muodostuu.