HOGASEN BLOGI
Ruokavalio Juoksu Voimaharjoittelu Kamppailu Elämänhallinta Topi beagle Hogasen sekalaiset

Kuntokuuria 150 päivää: tulokset

Uutena vuotena painoni oli 100 kiloa. Nyt 86,9. Takana > 500 km hiihtoo, > 200 km juoksua, yli 1,5 miljoonaa käveltyä askelta ja > 50 punttikaratenyrkkeilyjumppaa. Kakkostyypin diabeteksen esiaste parani, kolesterolit tiptop ja kuorsaus loppui. Kuntokuurin ensimmäinen vaihe alkaa olla valmis. Tavoitteena oli oikeastaan pelkästään parempi terveys ja hankkiutua eroon kolkuttelevasta kakkostyypin diabeteksestä. Eli aluksi kymppi nopeasti pois ja sen jälkeen jatketaan enemmänkin urheilun ehdoilla.

Topin kanssa on kävelyä kertynyt vuoden alusta yli 1,5 miljoonaa askelta.

Ruokavalion kanssa säätöä

Hiihtokaudella minua alkoi vaivata hetkittäin aika kovatkin vatsakivut. Heittelin aamuisin 10 – 20 kilometrin luikkulenkkejä vatsassa pelkkää kahvia. Ateriavälit oli pitkiä ja päivittäiset miinuskalorit luokkaa 1500. Lähdin hakemaan ratkaisua vatsavaivoihin aluksi vaihtamalla aamiaiset pelkkiin hedelmiin (aiheesta täällä ») ja tiputtamalla kahvin pois (aiheesta täällä »). Näistä ei kuitenkaan ollut apua. Kahvin juontiin en kuitenkaan enää palannut.
Lääkärissä käynti ei valottanut asiaa; ei keliakiaa, ei laktoosiyliherkkyyttä, ei helikobakteeria. Jossain vaiheessa huomasin, että vatsa oireili tyhjänä eniten. Säännöllisestä ruokarytmistä huolehtiminen poisti vatsakivut pikkuhiljaa kokonaan.

Kaurapuuro raejuustolla, mustikoilla ja oliiviöljyllä: perusmättöä =)

Aamupala on joka aamu sama; kaurapuuro raejuustolla, mustikoilla ja oliiviöljyllä sekä kaksi keitettyä kananmunaa. Tosin syön tämän superpuuron usein myös ihan ateriana. Joka päivä menee vähintään kaksi annosta. Muuten ruuat rakentuu hyvälaatuisen hitaan hiilarin ja kasvisten ympärille. Lue lisää täältä ».
Ruokailuajat on yleensä: 8:00, 11:00, 14:00, 17:00 ja 20:00. Kovempien treenien ja lenkkien jälkeen juon palkkariksi rasvatonta maitoa ja heraproteiinia. Pilleripuolelta ympäri vuoden käytössä: mankku, sinkki, kromi, ja B-vitamiini. Kesäajan ulkopuolella myös D-vitamiini on käytössä.
Proteiinilähteiden kanssa on systeemi vielä hakusessa. Olisin mieluiten kokonaan ilman lihaa, mutta nyt olen päätynyt systeemiin, jossa välillä kokkailen vähärasvaisesta paistijauhelista sapuskaa. Tärkeysjärjestys proteiinilähteiden osalta on: maitotuotteet, heraproteiinijauhe, kananmunat, lohi, ”tofu”, jauheliha. Tofun osalta haen aktiivisesti tietoa sen mahdollisesta vaikutuksesta miehen testotasoihin. Saattaa tuo jaappanin herkkua vielä tippua listaltakin.

Välillä protskua myös jauhelihasta

Seuraavat 50 päivää

Nyt kun painoa on tippunut jo 13 kiloa, on dieetti edennyt enemmänkin treenin ehdolla. Mitään nälän tunnetta en enää väkisin pidä yllä, vaikka se onkin varmin signaali tippuvasta painosta. Yritän syödä ”nollat” eli popsia terveellistä ruokaa juuri peruskulutukseni verran. Peruskulutuksella tarkoitan tässä yhteydessä päivittäin kuluvaa kalorimäärää normaalissa elämässä. Tähän kuuluu Topin kanssa kävely tms. Varsinaiset urheilusuoritukset vetävät sitten päivän kalorit miinukselle. Esimerkiksi kymmenen kilometrin juoksulenkki kuluttaa jo mukavasti kaloreita. Tämä systeemi riittää hivuttamaan painoani pikkuhiljaa alaspäin.
Juoksun olen vakauttanut tasolle, jossa juoksen joka kolmas päivä kympin. Välipäivinä on sitten punttia, nyrkkeilyä ja karatetreeniä. Seuraavan 50 päivän aikana on tarkoitus koventaa punttia tasaisesti. Tärkeintä on nyt vaan välttää kaikki vammat ja jatkaa tasaista tekemistä.

Pysykää kanavalla. Kertoilen kuurin etenemisestä jatkossakin.

~ Hogane ~

2 thoughts on “Kuntokuuria 150 päivää: tulokset

  1. Tofun suhteen ei tarvitse olla huolissaan, anna mennä vaan! Se on varsin hyvää tavaraa ihan kaikille sukupuolesta riippumatta. 🙂 Tuota on tutkittu hyvin paljon ja testosteronitasoihin se ei vaikuta. Kasviestrogeeni on kuitenkin hyvin eri asia kuin ihmiselimistön estrogeeni. Jälkimmäistä saadaan kuitenkin merkittäviä määriä esim. maitotuotteista ja lihasta, mutta tuskin olet niistäkään huolissasi (eikä tarvitse ollakaan).

    Onnea hyvistä tuloksista ja tsemppiä jatkoon! Juoksuryhmästä tämän bongasin.

    1. Mä jo palasin aikalailla tuna-linjalle =)
      Mua kiinnostaisi tietää mikä on Sut vakuuttanut siitä, että tää testohuoli on turha. Mä söisin paljon mieluummin noita tofupaloja kuin tunaa, mutta mutta.
      55-vuotiaana ei viittis enää paljon tasotusta antaa tossa testopuolella. Aika paljon olen aiheesta googletellut, mutta vielä keikun vähän kahden vaiheilla ton tofun kanssa.
      Jos Sulla on heittää jotain hyviä linkkejä tms. niin kiinnostaa kyllä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *