HOGASEN BLOGI
Ruokavalio Juoksu Voimaharjoittelu Kamppailu Elämänhallinta Topi beagle Hogasen sekalaiset

Juoksu tauolle – kuntopyörä alle

Tällä hetkellä plantaarifaskiitti (kantapääkipu) vaivaa sen verran, että aerobisen kunnon ylläpidossa ja varsinkin kehittämisessä on pahoja ongelmia. Jalat kestää kuuden kilometrin lenkkejä parin päivän levoilla. Sellaiset lenkit ei vie kuntoani yhtään mihinkään. Vaikka tällä hetkellä onkin puntti ohjelmassa ykkösenä (aiheesta lisää täällä »), niin olisi kiva saada edes jotain järkevää hikitreeniä aerobisella puolellakin. Eli ei muuta kuin kuntopyörän hankintaan. Nyt olohuoneen muutenkin klassista sisustusta (talja, kyykkytelineet yms.) komistaa Tunturin F40 kuntopyörä =D. Itse asiassa hankin samalla myös grostrainerin, joka soveltuu paremmin esimerkiksi punttitreeniä varten lämmittelyyn, kun myös yläkroppakin saa liikettä. Kunnon treenivehkeet kämpillä on ihan luksusta (aiheesta lisää täällä »)

Tunturi F40 on ihan kelpo mankeli =)

Olen vasta ehtinyt vetäistä kaksi 40 minuutin ”testilenkkiä” F40:sellä. On kyllä hiljainen kuntopyörä, jolla voi polkea surutta, vaikka anoppi katsoisi vieressä Kokkisotaa telkusta (keksitty tilanne). Kuntopyörä mittaa sykkeen kahvoissa olevien anturien kautta ja luvut näyttävät jopa olevan aika tarkat. Lisäksi on mahdollisuus mitata rasvaprosentti, mutta se on kyllä jo aika poikkitieteellinen ominaisuus, josta ei sitten sen enempää.
Eri kuntotasoille on erilaisia ohjelmia, jotka säätävät harjoituksen edetessä polkemisvastusta automaattisesti. Itse olen ajellut manuaaliasetuksella ja lisännyt aina välillä itse vastusta. Ihan kivasti hikeä pukkaa kun polkee esimerkiksi viisi minuuttia raskaalla vastuksella, jonka jälkeen minuutti pari kevyemmällä vastuksella. Tätä kun toistaa 40 minuuttia niin paidasta saa jo vääntää hikeä ihan kunnolla. Vastuksen saa säädettyä todella raskaaksi. Nopealla testauksella Tunturin F40 kuntopyörä näyttäisi soveltuvan jopa voimaharjoitteluun. Kunnon vastuksilla reidet saa minuutissa aivan jumiin. Tämä vaatii kyllä testailua, joten palataan vielä tähän aiheeseen myöhemmin.

Vain Netflix puuttuu =D

Kuntopyörää heti aamusta kehiin

Nyt kun pitkät lenkit ei onnistu niin pistetään juoksu sitten kokonaan tauolle. Kuntopyörän ei luulisi jalkapohjia ja kantapäitä kuormittavan, joten siltä osin jaloille on tarjolla lepoa. Kokeilen nyt aluksi polkea 40 minuuttia heti aamusta joka päivä. Se ei vielä punttia häiritse, mutta estää ainakin ihan täyden kunnon rapistumisen. Jos jalat kestää mukavasti tuota ohjelmaa niin sittenhän on helppo lisätä välillä poljettua aikaa ja välillä vetää kovemmilla vastuksilla. Kattellaan nyt miten homma alkaa pelittämään. Olympialaisten aikaan voikin mukavasti kuntoilla telkkarin ääressä =)

Kuntopyörä sopii hyvin laihduttamiseen

Enää ei sade tai pakkapäivät vaikuta milliäkään minun aerobisiin treeneihin. Sen kun polkee menemään. Ensimmäiset testilenkkini näyttivät melko keveällä polkemisella kuluttavan pikkasen yli 250 kilokaloria / 40 minuuttia. Eli lasketaan kulutukseksi sitten 375 kcal / tunti. Jos poljen loppuvuoden 20 tuntia kuukaudessa (salettiin poljen) niin se kuluttaa 37 500 kaloria. Kun yksi kilo rasvaa kehossa on laskennallisesti 7000 kaloria, niin tulen mankeloimaan Jouluksi Tunturillani poskiani viidellä kilolla sisäänpäin. Ei huono.
Kuntopyörä tulee varmasti vaikuttamaan ensi talveenkin paljon. Saattaa jäädä kovilla pakkasilla sukset helpommin partsille kun vaihtoehtoja on katsella vaikka leffaa leppoisasti sisällä treenatan. Nythän tässä voisi tehdä erilaisia kuntoilusoppareita itsensä kanssa; saa katsoa Rahapajan uudestaan jos polkee kuntopyörää joka toisen jakson ajan tms. =D

Jokainen tyylillään, mutta kunhan hiki virtaa ja nautitaan liikkumisesta =)

~ Hogane ~

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *