HOGASEN BLOGI
Ruokavalio Juoksu Voimaharjoittelu Kamppailu Elämänhallinta Topi beagle Hogasen sekalaiset

Salaattia, uramawaa ja hölökkää

Juoksun kanssa sinnitellään vieläkin mummo-ohjelmalla. Välipäivien pitäminen kahdessa lenkin jälkeen tuottaa kyllä vaikeuksia. Koko ajan tekisi mieli lenkille. Onneksi kroppaa voi kurittaa kotihojoilulla. Uramawaa – Rane on kingi!!!
Ruokavaliokokeilut jatkuu. Tiedän kyllä, että pitäisi pysyä jossakin systeemissä ainakin viikkoja, mutta eihän semmonen multa nyt onnistu.

Kauheeta säätöä ruuan kanssa

Hyvän korvikkeen löytäminen puurolle on ollut vaikeaa. Olen kokkaillut salaatteja, mutta jostain tarvitsisi hiilareita kehiin. Salaatti ja leipä on ihan ok viritys ja sillä olenkin kuitannut valtaosan pois pudotetuista puuroista. Erilaisten leipäkokeilujen jälkeen päädyin testaamaan Rostenin gluteenittomia siemenleipiä (tai korppuja). Oujee – ne on kyllä jäätävän hyviä voin kanssa =)
Salaatin mättäminen naamariin ei ole tuottanut mulle ikinä vaikeuksia. Voisin elellä pelkästäänkin salaatilla jos niikseen. Kasvisten kanssa puljaaminen palautti mieleen ”Elämäsi kuntoon” -kirjan jostain 80-luvulta.

Diamondien pariskunnan kirjoittama kirja luonnonhygieniasta oli valtava menestys kaikkialla. Ruokavalion pointtihan oli se, että ennen puoltapäivää sai syödä vain hedelmiä. Ja hedelmät pitää aina syödä tyhjään vatsaan. Eli hedelmiä ei saa sotkea muiden ruokien kanssa. Toinen pääperiaate oli se, että proteiineja ei saa syödä hiilareiden kanssa yhdessä. Eli jos syöt protsuja, syöt niitä vain kasvisten kanssa. Vastaavasti pastat tai leivät syödään yhdessä kasvisten kanssa. Mutta esimerkiksi kasvikset+riisi+kana on kielletty kombo. Perustelu tälle ruokien yhdistelyopille on se, että oikein yhdistelty ruoka sulaa helpommin ja vapauttaa energiaa kehon puhdistumiselle, kun taas väärin koostettu ateria väsyttää ja aiheuttaa ruuansulatusvaivoja.
Kokeilin ohjelmaa kolme kuukautta aikoinaan. Olin ihan jäätävässä tikissä (karatea, juoksua, punttia, fudista, uintia, …) mutta silti painoa tipahti varmaan kymppi. Nälkä ei vaivannut ja olo oli super-energinen. Lopetin ohjelman kun paino valui alaspäin, vaikka haaveissa oli hommata puntilla lisää painoa. Riittävän proteiinimäärän saaminen päivälle oli ”Elämäsi kuntoon” ruokavaliolla vaikeaa.
Nyt kun on painoa mitä tiputtaa ja päälle vielä epämääräisiä vatsakipuja, alkoi kirjan oppien kokeilu taas houkuttaa. Eli ei muuta kuin Prismasta kauhea läjä omppuja ja mandariineja ja homma käyntiin. Eniten pistän painoa tuolle aamun hedelmäpaastolle. Se on ruokavalion helpoin osuus. Kyllä aamupäivän pärjää helposti kolmella isolla omenalla ja muutamalla mandariinilla. Ruokien yhdistelysäännöistä pidän pääosin kiinni, mutta pieniä stipluja sallin tässä siirtymävaiheessa. Katotaan miten homma toimii.

Hogane radalla ja budoilua päälle

Mummo-ohjelmani lenkkeilylle kysyy hermoja. Koko ajan tekisi mieli lenkille. Olen kuitenkin pitänyt vaaditut lepopäivät. Ja ihan syystä; oikeassa sääressä tuntuu jo pientä rasituskipua, joten varovaisuus on paikallaan. Nostin lenkit kuuden kilsan pituisiksi, mutta siirsin ne radalle. Urheilukentän kimmoisa juoksurata säästää klabeja, eikä syksyn juoksuja pilannut kantapääkipu ole palannut. Aion edelleen juosta aina lenkin viisi kertaa ennen kuin matkaa saa pidentää.
Pahimpia treenihimoja olen sitten purkanut karateen. Muutenkin olen hoitanut venyttelyt tänä vuonna hyvin. Joka päivä tulee venyteltyä pätkissä yhteensä lähes tunti ja karatepäivinä tietysti enemmän. Ilmaan hojoilu alkaa kyllä kyllästyttämään. Tällä hetkellä ei ole pääsyä säkin kimppuun, joten näillä mennään. Pientä toivoa on, että pääsen huiskimaan pistareita lähiaikoina =)

Tällasta tälla kertaa. Odotellaan koronapiikkejä (ei tilastollisia vaan tökättäviä) ja pidetään lippu korkealla.

~ Hogane ~

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *