HOGASEN BLOGI
Ruokavalio Juoksu Voimaharjoittelu Kamppailu Elämänhallinta Topi beagle Hogasen sekalaiset

Hedelmäpaastoa ja juoksua

Vuoden alussa painoa oli 99. Huhtikuun puolessa välissä kymmenen kiloa vähemmän. Reseptinä ruokaremontti, hiihto-, juoksu- ja karatetreenit. Terveyskuurin osina tippui myös nikotiini, alkoholi ja kofeiini. Ruokavalio on ollut reippaasti kasvispainotteista. Viimeisen reilun kuukauden aikana mua on vaivannut satunnainen vatsakipu, joka tuntuu etenkin aamuisin jos teen ensimmäisen harjoituksen ennen aamiaista. Omat ruokavaliomuutokset eivät ole ongelmaa poistaneet, joten huomenna labraan. Jos vaikka syy näkyisi verenkuvasta.

Viimeisen vuoden mua on vaivannut satunnaisesti myös oudot tuntemukset jalkapohjassa. Sellaista kihelmöintiä, joka pahimmillaan haittasi jopa nukahtamista. Doctor Garreth Oogle paljasti kyseessä olevan tyypillinen kakkosdiabeteksen alkuoire, jossa jalkojen hermosäikeet reagoivat verensokerin muutoksiin. Käiks! Painonpudotukseen innosti se, että luin kymmenen prosentin painonpudotuksen jopa parantavan jo puhjenneen kakkostyypin diabeteksen.
Ruokavaliota hetken säädeltyäni kaivoin hyllystä Harvey ja Marilyn Diamondin kirjan Elämäsi kuntoon (aiheesta myös täällä »). Luonnonhygieniaoppiin perustuvassa ravinto-ohjelmassa syödään aamupäivällä vain hedelmiä. Tämän uskotaan puhdistavan kuona-aineita elimistöstä ja edesauttavan näin laihdutusta ja terveyttä.

Hedelmäpaastoa aamupäivät

Täytyy sanoa, että en kyllä keksi mieluisampaa syömistä tyhjään vatsaan kuin hedelmät. Omput ja mandariinit ovat makeita ja raikkaita. Esimerkiksi syksyllä vielä pistelin tyhjään vatsaan aamulla kahvia ja nikotiinipillereitä. Kaksi litraa kahvia tuli täyteen ennen iltapäivää. Uskon, että pakkini pitää enemmän mandariini-omena yhdistelmästä. Jotenkin on helppo uskoa (tai ainakin kuvitella), että hedelmien mehu puhdistaa elimistöä. Niin tai näin, minä ainakin nautin omppuaamuista. Ainut ongelma on sitten tämän ruokavalion yhdistäminen punttitreeniin. Mutta olen päättänyt murehtia proteiiniongelmaa sitten kun olen saanut kropan ensin kuntoon. Nyt 55 vuotiaana on kyllä pistettävä terveys urheilullisten tavoitteiden eteen. Ja siitä päästäänkin mukavasti toiseen aiheeseen eli Hogasen mummo-ohjelmaan juoksussa.

Radalla treenaaminen sopii painavalle juoksijalle

Juoksukautta pohjustellaan maltilla

Lenkkien siirtäminen suurelta osin radalle on toistaiseksi toiminut. Kimmoisalla alusta juokseminen on säästellyt paikkoja. Aivan pientä penikkataudin oiretta tuntuu välillä oikean säären alaosassa, mutta se ei pahene, joten juoksutaukoa ei vielä tarvita. Olen edelleen vetänyt systeemillä, jossa juoksupäivää seuraa aina kaksi jumppapäivää. Tämä juoksu-karate-lihaskunto jako on toiminut hyvin. Lisäksi venyttelen tunnin joka päivä. Oleellista on ollut myös rauhallinen vauhti ja lenkkien tosi maltillinen pidentäminen. Aiheesta lisää myös täällä »

Toukokuulle näillä eväillä

Kevään tärkeimmät jutut ovat todellakin terveyteen liittyvät; verensokeri ja vatsakipuilu. Näistä molemmista toivon pääseväni eroon toukokuun loppuun mennessä. Luulisin, että laihtumisen voisi toppuutella noin kuuden viikon päästä tonne 85 huudeille. Toivon, että 15 kilon tiputus pistää verensokerin ja kolesterolin kohdilleen. Saas nähdä.
Treenaamiseen en usko tulevan muutoksia. Jos vammoja ei tule niin lenkit pitenee ja ukko notkistuu kotihojoilulla.

Koitetaan huidella reippaasti kesää kohti =)

~ Hogane ~

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *