HOGASEN BLOGI
Ruokavalio Juoksu Voimaharjoittelu Kamppailu Elämänhallinta Topi beagle Hogasen sekalaiset

Eroon vatsavaivoista

Kuntokuurini alkupuolella minua vaivasivat vatsakivut, joista mainitsinkin kirjoituksissani: Adios kohfefe ja Salaattia, uramawaa ja hölökkää. Vatsa oli dieetin alkupuolella koko ajan ärtyneen tuntuinen ja välillä iski ihan lamauttavia kipuaaltoja. Ripuli tai ummetus; noups – vatsa vaan kipuili parin kuukauden ajan lähes yhtäjaksoisesti.
Yleensä kun puhutaan vatsakivuista tulee mieleen, että jokin ruokaryhmä ei sovi käyttäjälleen ja aiheuttaa ongelmat. Noin kuukauden kuluttua kipujen alkamisesta kävin labrakokeissa; ei keliakiaa, ei laktoosiyliherkkyyttä eikä Helikobakteeria. Lääkäri arveli kyseessä olevan toiminnallinen vatsavaiva, eikä ollut heti suosittelemassa tähystyksiä tms. jatkotutkimuksia.
Linkkejä aiheeseen toiminnalliset vatsavaivat:
Hyvä terveys: Artikkeli 1 »
Hyvä terveys: Artikkeli 2 »

Terveellistä ruokaa tasaisella ateriarytmillä

Vatsakivut katosivat – mikä ne aiheutti?

Sen kun tietäisi. Mitään satavarmaa syytä sille miksi vatsavaivat loppuivat en tiedä. Arvelen kuitenkin, että yksittäisistä syistä suurin oli se, että pidin liian pitkiä ateriavälejä. Eli aamupäivän paasto ei minulle oikein sopinut. Yritin myös vaihtaa aamupäivän paaston hedelmäpaastoksi, mutta sekään ei ollut hyvä. Loppujen lopuksi parhaaksi osoittautui syödä melko pian heräämisen jälkeen kaurapuuro raejuustolla ja ruokalusikallisella oliiviöljyä sekä kaksi keitettyä kananmunaa. Lenkkiaamuina juoksen välillä tyhjällä vatsalla. Lenkin ja voimatreenien jälkeen otan palkkariksi rasvatonta maitoa ja heraproteiinia.

Ruokavalio kuntoon – kasviksia, maitotuotteita ja lohta

Ruoka-annoksiini tulee aina paljon kasviksia joko tuoreina tai pakasteista. Proteiinit tulee maitotuotteista, tofusta, kananmunista ja lohesta. Nyt kun voimatreenin rooli on kasvanut olen satunnaisesti myös syönyt vähärasvaista paistijauhelihaa. Näin siksi, että tuo tofun ja teston välinen mahdollinen ongelma vähän arveluttaa. Muuten popsisin tofua kyllä päivittäin nyt kun sitä saa näppärässä valmiiksi maustetussa muodossa (tofupalat » ).
Joka päivä syön 2-3 annosta puuroa raejuustolla, jota pidän ihan ateriana. Se myös valmistuu minuuteissa, joten päivästäni ei mene ruuan kanssa häsläämiseen aikaa kuin max. puoli tuntia. Aion palauttaa puuroannoksiin pakastemustikat nyt kun hedelmäaamiaiset tippuvat ohjelmasta. Jostain ne C-vitamiinit pitää saada. Ja suomalaisen kannattaa tietysti syödä suomalaisia marjoja mieluummin kuin appelsiineja tai banaaneja.
Puurojen lisäksi syön 1-2 ateriaa joissa hiilarit tulee riisistä tai riisinuudeleista.

Riisiä, kasviksia ja lohta
Riisiä, kasviksia ja lohta

Kahvi pois ja vettä tilalle

Kahvin juonti ei mitenkään taikatempun omaisesti poistanut vatsakipuja, mutta jätin sen silti kokonaan pois. Vaikutuksina ainakin se, että vessassa ramppaaminen väheni kun päivittäinen lähes kaksi litraa kahvia jäi pois. Jos päivällä iskee väsynyt olo, menen mieluummin päiväunille kuin piristän itseäni väkisin kahvilla. Vettä juon aina tyhjään vatsaan aamulla ja aterioiden väleissä. Ruokien kanssa en koskaan juo mitään.

Kahvi pois ja vettä lisää

Vatsa tykkää tasaisesta menosta

Vatsaongelmille voi olla loputon määrä erilaisia syitä. Ne voivat olla myös psykosomaattisia. Monien vatsavaivojen taustalla onkin stressi. Ylimalkaan vatsa tykkää tasaisesta menosta; vältä stressiä, syö terveellisesti ja säännöllisesti. Pitkän tauon jälkeen suuri rasvainen ateria aiheuttaa helposti tarpeen kipittää vessaan ja kiireesti. Eli kannattaa noudattaa kohtuutta myös annoskokejen suhteen. Vatsan täytyy myös prosessoida ihan kaikki mitä sinne popsitaan, joten herkkävatsaisten kannattaa vältellä kovin eksoottisia komboja. Pepperoni pizza, jonka päälle kahvi vielä ehkä menee. Mutta jos sen jälkeen istuu leffan ääreen ja napostelee vaikka pussin turkinpippureita ja sipsejä alkaa pakissa olemaan jo melkoinen keitos käsiteltäväksi.

Jokainen joutuu loppupeleissä itse kokeilemaan ja oppimaan miten oman pakkinsa kanssa pärjäilee. Se mikä sopii toiselle voi olla katastrofi toiselle.
Nyt minulla on ehkä kuukausi mennyt ilman yhtään sellaista todellista kipuaaltoa vatsassa. Oikeastaan vatsa on ihan oireeton. Nyt pitää olla tyytyväinen tähän ja olla keikuttamatta venettä. Aion pitää ruokavalion kunnossa ja syödä säännöllisesti.


Kyllä tästä vielä hyvä tulee =)

~ Hogane ~

2 thoughts on “Eroon vatsavaivoista

  1. Hei, mielenkiintoinen kirjoitus. Itse sain juuri diagnoosin kaksi kuukautta kestäneisiin vatsaoireisiin. Tähystyksessä ei ilmaantunut mitään, mutta koepaloista kyllä. Mikroskooppinen koliitti. Nyt aloitin 3 kk pituisen kortisonikuurin ja nyt jo kolmantena päivänä juurin aloittamisesta oireet lähes poistuneet. Toivottavasti sinun vatsavaivat ovat jo kokonaan loppuneet. Kokemuksesta tiedän, että ei ole mukavaa.

    1. Juups, kukas nyt vatsavaivoista nauttisi. Vähän on vaikea uskoa, että omat vaivat katosivat, mutta siltä nyt näyttää.
      Toivottavasti Sun kuuri puree ja saat pakin kuntoon =)

      ~ Hogane ~

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *