HOGANE

Adios kohfefe

Varovainen juoksukauden aloitus muutti väliaikaisesti treenaamisen rasittavuuden murto-osaan verrattuna hiihtoon. Pitääkseni huolta siitä, että kevyt juoksun aloitus ei nosta painoa, vedin ruokavalion melko askeettiseen moodiin. Viimeiset kaksi viikkoa on sitten vedelty aika puurovoittoista ruokavaliota. Päivässä on tullut lusikoitua 2-4 annosta puuroa, jossa on mustikoita, raejuustoa ja oliiviöljyä. Nam. Voisin vetää tota sporttipuuroa vaikka vuoden. Mulle ei ole niin tärkeätä miltä ruoka maistuu. Mulle ruoka on ravintoa. Yksi syy tuolle puuron mättämiselle on ollut se, että se valmistuu muutamassa minuutissa. Ei tarvitse pistää uunia päälle ja kokkailla keittiössä – puuro vain mikroon, sörsselin sekoitus ja nälkä on muisto vain.

Puuro – Hogasen perusmättöä

Puuron lisäksi olen sitten syönyt kokojyväriisiä, kasviksia ja lohta. Tonnikala on käytännössä lentänyt ruokavaliosta kokonaan kun löysin Rainbow lohi annospala pakasteen. Boxissa on neljä sadan gramman filepalaa, jotka putoo riisin kanssa helposti. Vähän kasviksia kylkeen ja koossa on ihan ok ateria.

Nyt vaan kävi niin, että ruokavalion pikamuutos aiheutti satunnaista vatsakipua. Muutamana päivänä vatsa oli todella kipeä ja välillä tuntui vain ärsytystä tyhjässä vatsassa. Joka tapauksessa ongelma alkoi ruokavalion muutoksesta. Koodarinörttinä mulla on aika pitkä historia kahvin kanssa. Ennen aamiaista saattaa kahvia mennä 4-6 kuppia.
Päätin alkaa eliminoimaan mahdollisia vatsakivun syitä. Tyhjään vatsaan kahvin juominen tuntui hyvältä ykköskohteelta. Vähentelin kahvin määrää kolmena päivänä ja sitten puhalsin pelin poikki. Kaksi ensimmäistä kahvitonta päivää meni migreenityyppisen päänsäryn kanssa. Nyt koko asiaa ei tule enää edes mietittyä. Kahvi lähti ja sillä sipuli. Huono puoli on vaan se, että satunnaiset vatsakivut eivät lähteneet. Kipua aiheuttaa siis joku muu kuin kahvi – onkohan tuota puuroa tullut vedeltyä pikkasen liikaa? Nyt yritän korvata osan puuroaterioista jollain muulla. Saas nähdä löytyykö hommaan ratkaisu.

Juoksustartti mummo-ohjelmalla

Koska syksyn juoksut loppui tosiaa kantapäävammaan, otan tämän kauden aloituksen super-varovaisesti. Lyhyitä lenkkejä ja aina kaksi lepopäivää väliin. Ja ennen kaikkea lenkkien pidentäminen erittäin maltillisesti. Ajatus on, että lenkki pitää vetää vähintään viisi kertaa ennen kuin matkaa saa pidentää. Tässä on ollut apuna Adidaksen Running appi. Se on todella hyvä sporttiseuranta-appi, jonka maksutonkin versio riittää pitkälle. Seurattavia lajeja on kymmenittäin, ja raportissa on erittäin tarkat tiedot harjoittelusta. Ominaisuuksia on pilvin pimein, mutta minulle riittää matka-, aika- ja vauhtitiedot. Tärkein ominaisuus on se, että appi kuiskii korvaan kilometritiedot keskeyttäen musiikin aina kun tulee täysi kilometri täyteen. Tämä ominaisuus on nyt ollut hyvä, ettei vahingossa huitase liian pitkiä lenkkejä.

Hogasen mummo-ohjelma juoksuun

Kävely-appi: StepsApp

Topin kanssa tulee koiralenkkejä kolmesta neljään päivässä. Yritän tällä hetkellä tähdätä 13 tuhanteen askeleeseen päivässä. Se on melko lähellä kymmentä kilometriä, mikä on aika maksimi määrä mitä Topi jaksaa päivässä pistellä. Vaikka iPhonessa on ihan ok askelseuranta valmiiksi, latasin askelten seuraamiseen oman apin, jonka nimi on StepsApp.

StepsAppin päivänäkymä.

Ainakin minulle nämä sportti-apit toimii seurannan helpottamisen lisäksi myös motivaattorina. Tämäkin api ilmoittelee aina kun päivän tavoite on kasassa. Apissa on jopa mahdollisuus keräillä erilaisia ”mitskuja” askelmäärän kasvaessa =)

Alkavan viikon tavoite on pysyä treenaamisen osalta pläänissä ja koittaa löytää sopiva ruokavalio, jolla pääsisi eroon pakkikivusta.

Pistellään reippaasti menemään kevättä kohti. Ja muistakaa, ettei oo häppee, vaikka aina ei veteliskään ihan täböillä.

~ Hogane ~

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *